سی شارپ یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. آموزش آن آسان است و برای توسعه طیف گسترده ای از نرم افزارها، از جمله برنامه های کاربردی وب، برنامه های ویندوز، و بازی های ویدیویی برای کنسول ها و رایانه های شخصی استفاده می شود. سی شارپ بسیار همه کاره، آسان برای یادگیری، و شناخته شده به دلیل کارایی آن، زبانی عالی برای داشتن در جعبه ابزار توسعه دهنده شماست. ما نگاهی به برخی از ویژگی های کد و اینکه چرا برای توسعه دهندگان در هر سطحی انتخاب خوبی است، می اندازیم. بر اساس شاخص TIOBE، تا زمان نگارش این مقاله، سی شارپ به عنوان پنجمین زبان برنامه نویسی محبوب جهان در رتبه بندی قرار گرفته است. این میزان فقط کمی کمتر از پسرعمویش C++ است که C# تا حدی از آن مشتق شده است. جاوا که شباهت های زیادی به سی شارپ دارد، در جایگاه سوم قرار دارد، درست پس از قدرتمندترین پایتون و سی. زبان های برنامه نویسی سی شارپ C# - تلفظ سی شارپ - یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح متوسط و شی گرا است که در سال 2000 توسط مایکروسافت ایجاد شد. C# توسط Anders Hejilsberg طراحی شده است تا بخشی از ابتکار .Net باشد. نسخه فعلی آن 9.0 است که به عنوان بخشی از .NET 5.0 در سال 2020 منتشر شد. در ابتدا قرار بود این زبان Cool نامیده شود که مخفف زبان شی گرا شبیه به C است. این زبان شباهت هایی با زبان های دیگر از جمله C، C++، و شاید بحث برانگیزترین، جاوا دارد. سی شارپ به نحوی مشابه سایر زبان های نوع C متکی است و از قوانین نحوی آشنا مانند استفاده از نقطه ویرگول برای عبارات پایانی، پرانتزهای فرفری برای عبارات گروهی، براکت های مربع برای اعلام (و دریافت داده ها از) آرایه ها و استفاده از علامت تساوی (=) استفاده می کند. چه نرم افزاری می توانید با آن بسازید؟ سی شارپ یک زبان برنامه نویسی انعطاف پذیر است که توسعه دهندگان می توانند تقریباً برای هر نوع نرم افزار یا برنامه ای که می توانید تصور کنید از آن استفاده کنند. این زبان، مانند همه زبان های کدنویسی، مزایا و معایب خود را دارد و به همین دلیل، بخش های خاصی وجود دارد که C# در آنها پیشرفت می کند و نقاط ضعف خود را نشان می دهد. یکی از کاربردهای بسیار محبوب سی شارپ در توسعه بازی های ویدیویی هم برای رایانه های شخصی و هم برای کنسول های بازی ویدیویی است. در واقع این زبان انتخابی واقعی برای توسعه دهندگان بازی است. بخشی از جذابیت در این عرصه به این موضوع مربوط می شود که موتور بازی یونیتی بر روی C++ و C# ساخته شده است. به همین دلیل، سی شارپ کاملاً با موتور بازی ادغام می شود، موتوری که برای ساخت بسیاری از برترین بازی های ویدیویی در جهان امروز استفاده می شود. از آنجایی که سی شارپ بسیار شبیه به C++ است، آموزش C++ را برای برنامه نویسان بازیهای کامپیوتری آسان تر می کند، زبان دیگری که در جامعه گیمرها بزرگ است. بازی هایی که می توانید در سی شارپ ایجاد کنید، از پلتفرم ها، اسکرول های جانبی، بازی های RPG، واقعیت تغییریافته (AR)، واقعیت مجازی (VR) و همچنین بازی های موبایل. البته، تا حد زیادی به لطف چارچوب دات نت، برنامه های کاربردی وب حوزه دیگری هستند که C# در آن برتری دارد. در صورت تمایل می توانید از چارچوب دات نت یا از یک پلت فرم منبع باز استفاده کنید. نوشتن برنامه های دسکتاپ یکی دیگر از نقاط قوت زبان برنامه نویسی سی شارپ هستند. به لطف کد کارآمد، مقیاس پذیری و این واقعیت که نگهداری از آن بسیار آسان است، سی شارپ یک انتخاب عالی برای ایجاد برنامه های کاربردی در آن است. در واقع، برخی از بزرگترین نام های فناوری با استفاده از این زبان ایجاد شده اند، از جمله Adobe Photoshop. Mozilla Firefox، MySQL Server و Thunderbird.
- مدرس دوره : محمد ایوبی راد ( رزومه )
- تعداد ویدیوها : در حال بروزرسانی
- مدت زمان دوره : 60
- سطح دوره : متوسط
- نوع دوره : آموزشی
- وضعیت دوره : در حال ثبت نام
ترم های دوره
ترم خود را انتخاب و رزرو نماییدتیرماه 1402
شروع: تیرماه - وضعیت: خاتمه یافته
دی ماه ۱۴۰۲
شروع: دی ماه - وضعیت: در حال ثبت نام
تیرماه ۱۴۰۲
شروع: تیرماه - وضعیت: در حال ثبت نام
تیرماه ۱۴۰۲
شروع: تیرماه - وضعیت: در حال ثبت نام
بهمن ماه ۱۴۰۲
شروع: دی-بهمن - وضعیت: در حال ثبت نام
تیرماه 1402
شروع: تیرماه - وضعیت: در حال ثبت نام
شهریور ماه 1403
شروع: شهریور - وضعیت: در حال ثبت نام
سرفصل دوره
مدت زمان دوره 60-
با بررسی سرفصل های دوره مطالب دوره را با نیازهای خود مقایسه و در صورت مفید بودن برای شما دوره را انتخاب نمایید
پادکست معرفی دوره بزودی بارگزاری می شود.
ارتباط سیستم اعداد و کامپیوتر
دلیل وجود سیستم اعداد مختلف در مفاهیم برنامه نویسی
انواع سیستم اعداد
ارتباط سیستم اعداد با ابعاد و هزینه کامپیوتر
ارسال داده و دریافت خروجی آغاز تفکر برنامه نویسی
زبان های برنامه نویسی ابتدایی و منقضی شده
اسمبلی مادر همه زبان ها
اجرا توسط برنامه
اجرا توسط مفسر
اجرا توسط سیستم عامل
اجرا توسط فریم ورک
کاربرد تجاری
کاربرد آموزشی
کاربرد صنعتی
کاربرد تحقیقاتی
تحت دسکتاپ
تحت وب
تحت موبایل
چند پلتفرمه (cross platform)
برترین اسکریپت ها
دلیل طراحی
کاربرد
مفسر چیست
مفسر چگونه عمل میکند
فرآیند اجرای کد توسط مفسر
کامپایلر چیست
مراحل کامپایل کد توسط کامپایلر
انواع خطاهای برنامه نویسی
مقايسه کامپایلر و مفسر
انواع فایل های اجرایی
ساختار فایل های اجرای
لینکر و تولید فایل اجرایی
فرآیند اجرای فایل توسط سیستم عامل
ویرایشگر (Editor)
مفسر (Interpreter)
کامپایلر (Compiler)
لینکر (Linker)
محیط یکپارچه توسعه (IDE)
اشکال زدایی دیباگر (Debug)
حفره یا باگ Bug
اسمبلر (assembler)
Decompile
Disassembler
ساختارهای تک فایلی و مستقل
ساختارهای چند فایلی و مستقل
ساختارهای وابسته به IDE
پروژه های اجرایی
پروژه های وابسته به سخت افزار
پروژه نوع کتابخانه
مفاهیم کدنویسی تیمی
قراردادهای کدنویسی
معماری های برنامه نویسی
نسخه و اجزای آن
انواع تولید و انتشار نرم افزار
نرم افزارهای مدیریت بسته
انواع Api های تلگرام
Api چیست؟
انواع Api
دلایل طراحی Api برای محصولات
دریافت توکن از BotFather
ارسال و دریافت اطلاعات با http
بکار گیری کتابخانه وب
تنظیم درخواست وب
پردازش اطلاعات دریافتی
نحوه خواندن کلیدها
دریافت اطلاعات کاربر
ارسال پیام به کمک ربات
بررسی نوع پیام های دریافتی
خواندن پیام کاربر
پروژه اول: نوشتن ربات آینه
مدیریت ارتباط با سرور و قطع شدن پروکسی
نحوه حذف پیام های کاربر
پروژه دوم: نوشتن ربات مدیریت گروه
تحلیل پروژه ربات
بازنویسی حرفه ای کد با مفهوم شی گرایی
نوشتن کتابخانه مستقل و استفاده در پروژه
افزودن کتابخانه MySQL
نوشتن کلاس دیتابیس
نوشتن متدهای ذخیره و بازیابی
انواع Api های تلگرام
Api چیست؟
انواع Api
دلایل طراحی Api برای محصولات
دریافت توکن از BotFather
ارسال و دریافت اطلاعات با http
بکار گیری کتابخانه وب
تنظیم درخواست وب
پردازش اطلاعات دریافتی
نحوه خواندن کلیدها
دریافت اطلاعات کاربر
ارسال پیام به کمک ربات
بررسی نوع پیام های دریافتی
خواندن پیام کاربر
پروژه اول: نوشتن ربات آینه
مدیریت ارتباط با سرور و قطع شدن پروکسی
نحوه حذف پیام های کاربران
پروژه دوم: نوشتن ربات مدیریت گروه
تحلیل پروژه ربات
بازنویسی حرفه ای کد با مفهوم شی گرایی
نوشتن کتابخانه مستقل و استفاده در پروژه
افزودن کتابخانه MySQL
نوشتن کلاس دیتابیس
نوشتن متدهای ذخیره و بازیابی
Api چیست؟
انواع Api
دلایل طراحی Api برای محصولات
انواع Api های تلگرام
دریافت توکن از BotFather
ارسال و دریافت اطلاعات با http
بکار گیری کتابخانه وب
تنظیم درخواست وب
پردازش اطلاعات دریافتی
نحوه خواندن کلیدها
دریافت اطلاعات کاربر
ارسال پیام به کمک ربات
بررسی نوع پیام های دریافتی
خواندن پیام کاربر
پروژه اول: نوشتن ربات آینه
مدیریت ارتباط با سرور و قطع شدن پروکسی
نحوه حذف پیام های کاربران
پروژه دوم: نوشتن ربات مدیریت گروه
تحلیل پروژه ربات
بازنویسی حرفه ای کد با مفهوم شی گرایی
نوشتن کتابخانه مستقل و استفاده در پروژه
افزودن کتابخانه MySQL
نوشتن کلاس دیتابیس
نوشتن متدهای ذخیره و بازیابی
معرفی ابزار Visual Studio
دانلود Visual Studio
آماده سازی و نحوه نصب ویژوال استودیو
آشنایی با محیط انتخاب زبان و نوع پروژه
بررسی انواع پروژه ها در سی شارپ
ایجاد پروژه Win32 Console Application
آشنایی با زبان سی شارپ (کاربردها و قابلیت های آن)
آشنایی با متغیرها و قوانین نام گذاری متغیرها
انواع داده ها در زبان برنامه نویسی سی شارپ
کار با انواع داده ها در محیط برنامه نویسی
Comment ها (توضیحات) در سی شارپ
ساختار پروژه کنسول
نوشتن اولین برنامه به زبان #C
دریافت ورودی از کاربر
انواع عملگرها در زبان سی شارپ
فرمت بندی و نمایش متن در Console Application
بررسی رشته های پیش فرض Escape Sequences
تبدیل انواع داده
20 تمرین
2 جلسه کلاس دوره
آزمون کیفیت سنجی و تشخیص ضعف
1 جلسه کلاس رفع اشکال
1 جلسه کلاس حل تمرین
آشنایی با ساختارهای کنترلی
ساختار شرطی If else
ساختار Switch
حلقه تکرار For
حلقه تکرار While
حلقه تکرار Do While
آشنایی با عبارت های break و continue
تغییر ناپذیری رشته ها (String Area Immutable)
25 تمرین کلاسی
3 جلسه کلاس دوره
آزمون کیفیت سنجی و تشخیص ضعف
2 جلسه کلاس رفع اشکال
2 جلسه کلاس حل تمرین
معرفی اعضای کلاس System.String
اعمال اولیه روی متن
ویژگی های رشته
تفاوت بین String و System.String
Special Characters
به هم پیوستن رشته ها
ایجاد رشته های تحت اللفظی (Verbatim string)
تساوی رشته ها
کلاس System.Text.StringBuilder
آشنایی با آرایه ها در سی شارپ و دلیل استفاده از آنها
انواع روش های تعریف آرایه
مشخصه length
حلقه تکرار foreach
ارسال آرایه به متد
آشنایی با کلمه کلیدی params
آرایه های دو بعدی در سی شارپ
20 تمرین کلاسی
2 جلسه کلاس دوره
آزمون کیفیت سنجی و تشخیص ضعف
1 جلسه کلاس رفع اشکال
1 جلسه کلاس حل تمرین
آشنایی با توابع و مزیت های نوشتن تابع
تعریف تابع در سی شارپ
تعریف تابع با پارامترهای ورودی
تعریف تابع با مقدار برگشتی
تابع بازگشتی (Recursive Function)
سربارگذاری متدها (Method Overloading)
کلمه کلیدی this
15 تمرین کلاسی
2 جلسه کلاس دوره
آزمون کیفیت سنجی و تشخیص ضعف
1 جلسه کلاس رفع اشکال
1 جلسه کلاس حل تمرین
مفهوم کلاس و شی گرایی در برنامه نویسی
تعریف Class و ایجاد Object
اجزای کلاس
تعریف Field و Property
مقداردهی اولیه اشیاء object initializer
Auto-implemented Property
سازنده ها (Constructors)
فضای نام (Namespace)
15 تمرین کلاسی
2 جلسه کلاس دوره
آزمون کیفیت سنجی و تشخیص ضعف
1 جلسه کلاس رفع اشکال
1 جلسه کلاس حل تمرین
نظرات کاربران در رابطه با این دوره